ZAŠTO JE POZNAVANJE DOŽIVLJAJA TELESNE CELOVITOSTI VAŽNO?


Poznavanje delova sopstvenog tela i prisustvo sheme tela osnova su mišljenja i rasuđivanja, ali i komunikacije između osobe i prostora u kojem se ona nalazi. Egzistencijalno polje osobe određuju telo, prostor i vreme, a razmenu sa svetom započinjemo upravo doživljajem sopstvenog tela, poznavanjem njegove topografije i lateralizovanosti. Otkrivanje pojmova o sopstvenom telu zavisi od uzrasta, iskustva koje se stiče u interakciji sa okolinom, inteligencije i osećanja. Nesumnjivo je da, usled poznate kognitivne prirode, naša deca nemaju jasan doživljaj izdiferenciranost, ne obrađuju dovoljno senzomotorni podatak, te i njihov doživljaj telesne celovitosti nije toliko jasan i ne odgovara uzrastu. Pretpostavka je da poznavanje topografije sopstvenog tela i njegove lateralizovanosti utiče i na kinestetičke veštine. Кoristeći se probama opšte defektološke dijagnostike ispitujemo poznavanje delova tela i lateralizovanosti na sebi, dok uz različite modele ispitujemo poznavanje delova tela i lateralizovanost na drugome, kao i unakrsnu lateralizovanost. Кorelaciju između poznavanja doživljaja telesne celovitosti i veština samoposluživanja i brige o sebi možemo da ispitamo probom oblačenja modela, predpostavljajući da će se primećeni problemi lateralizovanosti na drugome odraziti i u ovoj veštini.
Kada se završi procena kreira se reedukacijski tretman sa ciljem razvijanja samostalnosti u veštinama brige o sebi.
Na slikama je primer uradi sam modela koji koristim za ispitivanje poznavanje delova tela na sebi, na drugome i lateralizovanosti.


Comments