OBUSTAVA NASTAVE U SPECIJALNOJ EDUKACIJI 6 - PAŽNJA



Pažnja je psihička funkcija sa nekoliko odlika. Jedna od njih je usmeravanje na određeni stimulus, a druga premeštanje sa jednog stimulusa na drugi. Zato, kažemo da pažnja predstavlja sposobnost usmeravanja i održavanja na određenom stimulusu. Teškoće pažnje su različite i brojne. Ima puno dece koja nisu hiperaktivna, ali su zato rasejana, impulsivna i neorganizovana. Procena pažnje mora biti sveobuhvatna i odrađena od strane stručnjaka. Nažalost u našim školama procena se obično svodi na procenu nivoa intelektualnih sposobnosti i socijalne i emocionalne zrelosti za polazak u školu. Na ranim uzrastima teško je uočiti probleme pažnje, dok je u višim školskim razredima to nešto lakše, ali je tada takođe i teže delovati na ovu sposobnost.

Neki od simptoma teškoća sa pažnjom su rasejanost, društvena nezrelost i neorganizovanost. Deca koja imaju probleme pažnje takođe mogu imati i jezičke probleme, motoričke probleme, probleme vizuelne percepcije, teškoće u izvršavanju redosleda radnji, pa i probleme upamćivanja. 

U našoj praksi, procena pažnje obuhvata i procenu svih navedenih oblasti, dok jedan od vidova tretmana predstavlja i ritmičke vežbe, sa kojima započinjemo ovu nedelju. 






Od materijala ovog ponedeljka ostavljamo Vam zadačiće za rad na održavanju pažnje, različita sortiranja, bojenje po brojevima i pronalaženje razlika. Takođe, tu je i materijal za rad na zadatku iz videa, u slikama.



ADHD se definiše kao poremećaj sa deficitom pažnje i hiperaktivnošću. Karakterišu ga tri grupe simptoma, a to su hiperaktivnost, impulsivnost i nedostatak pažnje.


Impulsivnost je delovanje bez razmišljanja. Impulsivno dete može da sprovodi u delo sve ono što mu padne na pamet. Takve situacije nekada mogu biti izuzetno opasne i o njima treba voditi računa. Impulsivno dete odgovara na pitanje i pre nego što mu je pitanje postavljeno do kraja, teško mu je da sačeka svoj red, prekida druge i nameće se drugima. Da bi smanjili pojavu ovakvih oblika ponašanja, primenjujemo vežbe za kontrolu impulsivnosti. Ove vežbe imaju pozitivan efekat ne samo na impuslivnost, već i na tikove, mucanje i opsesivno kompulzivne radnje. Ispod videa možete pronaći ove vežbice.







Igra je važna za razvoj. Kroz igru koristimo kreativnost, maštu, fizičke, kognitivne i emocionalne sposobnosti. Pažnja se vežba kroz svaku vrstu igre, ali se kao najbolje ističu društvene igre sa pravilima. U videu Vam prikazujemo tri igre koje možete odigrati dok ste kod kuće. Vežbanjem pažnje kroz igru sa detetom, detetu nudimo svoju neosuđujuću i aktivnu pažnju u trajanju igre, podršku i kontakt. Kažu da je u toku igre sa detetom važno učestvovati, bez vođenja igre, davanja saveta i instrukcija. Igre sa pravilima same po sebi to omogućavaju. 








Veliki je broj faktora koji mogu da remete pažnju, poput zdravstvenog stanja deteta, porodičnih uslova, materijalne situacije i intelektualnih sposobnosti, zbog toga je i sam tretman ove sposobnosti kompleksan. Problem pažnje ne utiče samo na učenje, već i na ostale oblasti života. Roditelji treba da rade zajedno na postavljanju pravila ponašanja u kući, pravila treba da budu okačena na vidljivo mesto, posledice za kršenje pravila treba da budu jasne, ali nikako fizičke, jer dete sa problemima pažnje ima dovoljno fizičkih problema i neophodni su mu roditeljska stabilnost i strpljenje.

Kako je tretman pažnje kompleksan i zahteva niz različitih strategija, a same strategije i zahtevi za roditelje mogu da budu iscrpljujući, kao vidove relaksacije u pauzama rada na ponašanju, mi predlažemo igru kojom takođe radite na pažnji. To Vam prikazujemo u narednom videu.





Ispod možete pronaći jedan od načina rada na ponašanju - Princip žetona. 
TRETMAN PAŽNJE - ŽETONI 


Kako biste znali šta Vam spremamo i do kraja nedelje, kao i uvek, ostavljamo Vam raspored ↓


Comments