OBUSTAVA NASTAVE U SPECIJALNOJ EDUKACIJI 8 - PROSTORNA ORIJENTACIJA


Razmena između sveta i deteta počinje poznavanjem sopstvenog tela, njegovih delova i lateralizovanosti. Ona se odvija u prostoru, a tokom sazrevanja postaje sve prefinjenija kako bi dovela do krajnjeg rezultata - utisaka, ideja i percepcije sebe u svetu. 

Oko prostora organizujemo svoja osećanja, saznajne procese i govor, a njegov doživljaj se stiče celim telom, odnosom tela prema prostoru i odnosom između njegovih delova. On se otkriva veoma rano zato što mala deca imaju potrebu za istraživanjem i kretanjem.

Zato što razvoj doživljaja prostora pre svega zavisi od razvoja vizuelnog sistema, ovog ponedeljka Vas u temu uvodimo osvrtom na vizuelne vežbe. A, kako se doživljaj prostora ostvaruje i kinestetičkom i taktilnom percepcijom, ispod videa ostavljamo Vam zadačiće koji uključuju strukturu prostora na papiru.









Dete shvata koncept prostora onda kada zna da ako je mama u prodavnici, nije isto kao i da je u drugoj sobi. Da bi naučilo da se orijentiše u prostoru, dete mora prvo da upozna sebe i svoje telo. A, da bi se orijentisalo u prostoru, dete mora da pokazuje ili imenuje delove tela i zna gde je određeni deo tela u odnosu na drugi. 

Da li je nešto gore ili dole, napred ili nazad, levo ili desno, dete će prvo upoznati na sebi, a nakon toga će naučeno primenjivati u prostoru. Bitno je da svaki položaj ili pokret koji se odvija dete prati pogledom i da ih verbalno opisuje.








VEŽBE ORIJENTACIJE U PROSTORU


Već na uzrastu od 6. godina deca imaju dovoljno iskustva u prostoru da mogu nesmetano da izvode radnje poput trčanja, skakanja, preskakanja, penjanja ili vožnje bicikla. Sve ove aktivnosti doprinose da dete zna gde svet oko njega počinje, a gde se završava. Učenje prostora mora da se odvija non stop kako bi dete postalo svesno šta je oko njega i zato je uvek dobar predlog omogućiti detetu što više aktivnosti koje uključuju puzanje, valjanje, padanje i tome slično.

Motoričke igre dobre za razvoj shvatanja prostora su one igre koje uključuju i pravce, poput "Dan-noć" ili "Uhvati zmiji rep". Mi Vam danas prikazujemo aktivnosti koje uključuju telo u pokretu i pokrete u prostoru. Ove aktivnosti mogu da se rade i tako što ćete na kartice napisati i nacrtati određene zadatke, a potom zajedno sa detetom izvlačiti kartice i izvršavati motoričke radnje.









Doživljaj telesne celovitosti je kompleksna gnostička sposobnost koja podrazumeva da postoje svest o sebi, svom telu i njegovim delovima. Ova sposobnost zavisi od uzrasta, kognitivnih sposobnosti i drugih faktora, a obuhvata poznavanje delova tela, lateralizovanost i doživljaj prostora.

Poznavanje delova tela odvija se istim ritmom kao i kinestezija, pa tako dete najkasnije ovladava onim delovima tela koje najmanje i pomera. Imenovanje i prepoznavanje delova tela nisu mogući bez pojmovnog razvoja i pojave simboličke funkcije. A, lateralizovanost se stiče opažanjem, pokretom i manipulativnim aktivnostima.

Danas Vam prikazujemo dva zadatka koji se odnose na poznavanje delova tela i lateralizovanost. U videu možete pogledati nešto više o tome, a ispod možete pronaći materijal.








DELOVI TELA - UZRAST 4,1-5 GODINA
ŠAKE LEVO I DESNO - PRONAĐI PAR


Ovu nedelju završavamo aktivnostima koje se odnose na prostornu orijentaciju na papiru. Vežbe koje ćemo danas prikazati, pored toga što podstiču prostornu orijentaciju na papiru, podstiču i razvoj govora kroz prepoznavanje i imenovanje, kao i razumevanje ponuđenih rečenica. 

Ove vežbe podstiču i vizuelnu percepciju kroz uočavanje jednog ili više pojmova, kao i izdvajanje traženog ili traženih pojmova iz gomile ponuđenih. Podstiče se i koordinacija oko-ruka kroz postavljanje predmeta ili kartica u odgovarajući položaj kako bi se ispunio kriterijum zadatka.







PAROVI - ORIJENTACIJA NA PAPIRU
CRTEŽ - PROSTORNA ORIJENTACIJA
PRIKAZ POLOŽAJA I SMEROVA 



Kao i uvek, ostavljamo i nedeljni program kako biste mogli da vidite šta Vam spremamo do kraja nedelje ↓


Comments