OBUSTAVA NASTAVE U SPECIJALNOJ EDUKACIJI 9 - PAMĆENJE


Pamćenje je stalan proces pronalaženja znanja i iskustava. Mogućnost da upamtimo određeni sadržaj zavisi od mnogo faktora. Neki od njih su fizičko stanje, okruženje, zahtevi zadatka, namera i priroda informacija. Postoje tri tipa pamćenja: senzorno, kratkoročno i dugoročno pamćenje. Od jednog do drugog tipa, informacije se kreću putem pažnje, ponavljanja, kodiranja i pronalaženja.

Dok je pamćenje sposobnost da upamtimo, zamislimo i prizovemo određena iskustva, radna memorija je egzekutivna funkcija koja omogućava da ta iskustva kratkoročno čuvamo i njima privremeno manipulišemo. Radna memorija je tip kratkoročnog pamćenja uz čiju pomoć izvršavamo složene aktivnosti poput razumevanja jezika, čitanja i učenja. 

Zato što je radna memorija jako važna za snalaženje u svetu oko nas, ovu nedelju počinjemo sa dve igre kroz koje je možemo vežbati.











Teškoće u kratkoročnom pamćenju kod dece javljaju se najčešće zbog neodgovarajućih strategija upamćivanja. Prilikom učenja ovih strategija detetu je potrebna podrška i tada se zadaci rade bez ograničenja u vremenu. Bitno je da tada govorimo sporije, da bi dete imalo vremena da obradi informacije. Govor koji upotrebljavamo mora da bude razumljiv detetu. Nalozi koje detetu zadajemo moraju da budu jasni. 

U prostoriji u kojoj radimo treba otkloniti distraktore koji mogu da ometaju dete. Deca najlakše pamte kada se sadržaji potkrepe vizuelnim pomagalima (konkretnim primerima, slikama...) i kada se zadaci demonstriraju.

U videu možete pogledati dve vežbice za pamćenje, a ispod njega možete pronaći zadatke za rad.









ZADAČIĆ "BOJE"
ZADAČIĆ "DELOVI TELA"


Neki od nas se bolje prisećaju informacije ukoliko je prezentovana vizuelno, neki ukoliko je čuju, a neki pak ukoliko je isprobaju pokretima. Kinestetičko pamćenje najvažniji je faktor komunikacije sa spoljašnjim svetom. Kopiranje šta neko drugi radi je osnova učenja o socijalnim interakcijama. Dete na najranijiem uzrastu uči da kopira majčine reakcije, a tako i da se povezuje sa drugim ljudima. 

Kako je imitacija jednostavnih akcija bazična veština, ona se često nalazi i u motornim, kognitivnim i bihevioralnim tretmanima. U našoj praksi često koristimo vežbe imitacije koje uključuju pokretanje šake i prstiju. One doprinose boljoj psihomotornoj organizaciji, operativnosti mišljenja, identifikovanju pokreta i pospešuju kinestetičko pamćenje. Jedan takav set vežbi možete videti ispod.







Informacije koje dobijamo iz sveta najpre se zadrže u kratkoročnoj memoriji, odakle, ukoliko ih mozak smatra važnim, prelaze u dugoročno pamćenje. Ova dva područja moraju da rade zajedno i efektivno kako bi učenje uopšte bilo moguće. 

Teškoće dugoročnog pamćenja najbolje ćete prepoznati po tome što dete ne može da se seti šta je to što ste radili u toku dana, a pre poslednje aktivnosti koju obavljate. Neke od strategija za vežbanje ovog vida pamćenja su rimovanje, ponavljanje, učestvovanje u učenju i pevanje. Najbolje učenje je uvek ono koje obuhvata vizuelne, auditivne i kinestetičke informacije zajedno, a jedan od načina da ih obuhvatimo jeste učenje pesmica, brojalica, razbrajalica i rima.

Danas Vam pokazujemo jednu takvu rimu. Primenom ovakvih igara i vežbi podstičemo pažnju, pamćenje, ali i finu motoriku. Razvoj fine motorike ukazuje na funkcionalnu zrelost i spremnost deteta za prihvatanje školskih sadržaja. Danas probajte da odradite i vežbice ispod videa. Pokreti se izvode prema uzorku, najpre jednom rukom, onda drugom i na kraju sa obe ruke u isto vreme.








VEŽBE ZA RAZVOJ KINESTETIČKE OSNOVE POKRETA RUKU




Vizuelno pamćenje je sposobnost da se prisetimo vizuelnih informacija koje smo videli. Vizuelno pamćenje je važno kod čitanja i pisanja, zato što dete kada piše reč mora iz pamćenja da se priseti oblika slova. 

Deca koja imaju poteškoće u vizuelnom pamćenju, imaju problema sa kopiranjem slova, reči i rečenica sa table ili knjige. Mogu se javiti i problemi u mešanju slova ili reči unutar rečenica. 

Proširujte aktivnosti vizuelnog pamćenja, tako što ćete uključiti boje, oblike, drvene štapiće. Kada dete pokaže uspeh u vežbama , ohrabrite ga i zajedno sa detetom pravite slova i brojeve od štapića.








ZADATAK "KRUŽIĆI U BOJI"
ZADATAK "RADI ISTO ŠTO I JA"


Kao i uvek, ostavljamo i nedeljni program kako biste mogli da vidite šta Vam spremamo do kraja nedelje ↓




Comments