OBUSTAVA NASTAVE U SPECIJALNOJ EDUKACIJI 10 - TEŠKOĆE U UČENJU




Uzrast deteta nije jedino merilo spremnosti za školske sadržaje i polazak u školu. Ovaj vid spremnosti obuhvata kombinaciju motoričkih, kognitivnih, emocionalnih i socijalnih karakteristika deteta, koje moraju da rade zajedno kako bi se suočavanje sa školskim sadržajima odvilo na adekvatan način. 

Pisanje je najsloženija ljudska aktivnost. Kako bi čin pisanja uopšte bio moguć auditivni, vizuelni, kinestetički sistem i izvršni mehanizmi moraju da rade integrisano. U razvoju pisanja se uočavaju tri faze. Između 4 i 6 godina dete šara, a na crtežu se uočavaju oblici koji se mogu razumeti. Sa 6 i 7 godina dete prepisuje i piše slova po sećanju, međutim oslanjajući se na vizuelnu komponentu više nego na razumevanje. Na kraju, na uzrastu od 8 i 9 godina počinje individualizacija rukopisa, a dete tada obraća pažnju i na poruku koja se pisanjem prenosi, ne samo na izgled slova. 

Disgrafija je specifična smetnja u razvoju i učenju koja sa sobom nosi teškoće u sticanju sposobnosti pisanja. Rukopis dece sa disgrafijom je neuredan, teško se može pročitati, menja se od slova do slova, a redovi su uvijeni i neujednačeni. Zajedno sa ovom teškoćom uočavaju se i neujednačen tonus mišića, neujednačena lateralizovanost i lošija izdiferenciranost motorike prstiju.

Danas pričamo o disgrafiji, a ispod videa ostavljamo zadačiće za zanimaciju.











Da bismo razumeli svet oko sebe i doživeli ga kao nešto jedinstveno i celovito naša čula moraju da rade organizovano i dalje informacije šalju na identifikaciju u gnostičke strukture mozga. Više gnostičke aktivnosti vode ka simbolizaciji, a ona zapravo predstavlja mogućnost da razumemo simbole i simboličko predstavljanje kao što su govor, čitanje i matematičke operacije.

Kada je razvoj ovih struktura disharmoničan ili usporen javljaju se problemi simbolizacije i razumevanja sveta oko sebe. Tada govorimo o razvojnim disgnozijama. Deca sa razvojnim disgnozijama ne shvataju šta se od njih zahteva i ne razumeju pravila igre. Nisu u stanju da prepričaju kratku priču iako su je čuli više puta, već daju svoju verziju. Mogu da prepišu tekst ali bez svesti o tome šta su upravo napisali, jer sadržaje često ne mogu da pretoče u verbalni iskaz. Najčešće se teškoće javljaju kada su u pitanju socijalni odnosi, prihvatanje pravila i praćenje redosleda po kojem se nešto odvija i to je upravo i prvi znak prema kome se ove vrste smetnji prepoznaju. Deca sa razvojnim disgnozijama ne razumeju zbog čega je nešto zabranjeno, dozvoljeno, zašto je nešto dobro ili loše, šta je sramota, a šta vrlina i ponašaju se prema svom unutrašnjem podsticaju.

Tretman razvojne disgnozije uključuje vežbe reedukacije psihomotorike i obnavljanje aktivnosti koje čine osnovu simbolizacije. Medjutim, kako su ova deca obično motorno spretna, a osećajno lako povredljiva, kako su često skloni da se dure i kako mi volimo učenje kroz igru, danas Vam predlažemo vežbe za diferenciranje motorike lica zajedno sa razgovorom o osećanjima i uvežbavanjem muskulature lica prilikom izražavanja različitih osećanja.





Da li će učenici shvatiti pojam broja i usvojiti računske operacije zavisi od razvoja i metoda podučavanja. Obično strah od matematike nije rezultat nesposobnosti već isključivo posledica loših metoda. Posebno se u nastavi matematike deci često nude sadržaji koji su apstraktni i do kojih još nisu došli razvojno, a u nastavi uvek treba voditi računa o činjenici da rešavanje zadataka ima svrhu samo ukoliko su zadaci rešivi.

Diskalkulija predstavlja otežano savladavanje izvođenja računskih radnji. Deca sa diskalkulijom izgledaju kao da ne razumeju šta im se govori, zamenjuju mesta brojevima, kasne u korišćenju brojeva, a teško razumeju i stavljanje delova u celinu. 

Aktivnosti u koje treba uključiti decu sa diskalkuljom su relaksacija, reedukacija psihomotorike i stalna prepričavanja i opisivanja. Kako sposobnost klasifikacije pojava, predmeta i doživljaja čini osnovu usvajanja pojma broja i operativnosti mišljenja mi Vam danas prikazujemo jednu motoričku vežbu sa tim ciljem. Kada dete otkrije da se određene stvari odvijaju po redosledu, stvoren je uslov za dalje uopštavanje iskustava.











Dispraksija je razvojni poremećaj koordinacije koji utiče na finu i grubu motoriku, govor, percepciju i mišljenje kod dece i odraslih. Takodje se javljaju problemi u planiranju, organizaciji i izvođenju pokreta i teškoća da se planirana aktivnost sprovede u delo.

Deca mogu biti nespretna u organizovanju aktivnosti u prostoru i vremenu. Poteškoće u koordinaciji mogu uticati i na obavljanje svakodnevnih veština. Deca mogu biti nespretna pri odevanju, manipulativnim aktivnostima i u igri. Detetu aktivnosti koje radi mogu delovati lake, ali kada počne da ih radi, uglavnom se spetlja.

Detetu sa dispraksijom treba više omogućiti učestovanje u motoričkim igrama kroz poligone sa jasnim opisom zadataka. Takodje, veoma važno je i vežbanje redosleda u obavljanju svakodnevnih aktivnosti, jer se kroz vežbu i svakodnevno ponavljanje shvataju rutine koje se odvijaju prilikom odevanja ili hranjenja. Ostavljamo Vam psihomotorne vežbice koje su deo ovakvog vida tretmana. 










VEŽBE SA VREĆICOM PASULJA




Disleksija podrazumeva teškoće u čitanju i razumevanju pročitanog. Pored toga, podrazumeva i teškoće u prisećanju reči, prostornoj i vremenskoj orijentaciji, mešanju slova koja fonološki slično zvuče, zameni slova koja su slična po obliku, dodavanju ili izostavljanju slova u reči, kao i razumevanju i rešavanju tekstualnih zadataka. Dete može imati stalni osećaj dezorijentacije i nesigurnosti u tome da li je ispravno čulo ono što mu je rečeno ili da li je dobro pročitalo zadati tekst.

U radu sa decom koja imaju disleksiju preporučuje se multisenzorički materijal koji podrazumeva kombinaciju vizuelnog, auditivnog i taktilnog oseta, kao i kretanje koje je veoma važno u usvajanju grafema. Oblikovanjem slova glinom ili plastelinom, pisanje prstom u vazdruhu, na ogledalu uz pomoć pene ili boje samo su neki od trikova kako možete da motivišete dete da usvoji grafeme. Kada dete usvoji do 5, 8 ili 10 grafema, spajajte po 2 grafeme. Spajajte slogove i time formirajte reči. Pojmove potrepite slikama i koristite boje.


U videu Vam malo više pričamo o disleksiji, a ispod Vam ostavljamo zadatke. 









ZADATAK "SASTAVI REČ"
ZADATAK "OSMISLI REČ"



Sa desetom nedeljom i kako se približava kraj nastave na daljinu, i mi završavamo deljenje sadržaja na ovaj način. Hvala Vam što ste bili uz nas, pratili video klipove i radili na materijalima koje smo Vam delili. Kao i uvek, ostavljamo Vam plan aktivnosti do kraja nedelje.



Comments